אמורא רב אשי
רב אשי, דמות בולטת בין האמוראים והמובהק שבהם, פעל עד אמצע המאה ה-4 ומילא תפקיד מרכזי כאחד מעורכי התלמוד הבבלי. במשך שישה עשורים עמד בראש ישיבת סורא, אותה החיה וניהל במתא מחסיא, שכונה סמוך לעיר סורא. בשיתוף פעולה עם רבינא, יזם את עריכת התלמוד הבבלי, משימה מונומנטלית שהושלמה לבסוף על ידי ממשיכיו.
התלמוד משבח את השגיו של רב אשי, ומציין שמימי רבי אשי לא נראה שילוב כזה של תורה ועושר. התלמוד גם מספר על מקרה מסוים הקשור למכירת יער שהיה בבעלות רב אשי. סמכותו של רב אשי הוכרה באופן נרחב, ואפילו רב הונא בר נתן, מנהיג יהדות הגולה, היה בין אוהדיו.
רב אשי גילה כבוד עמוק לקדושת בתי הכנסת. הוא נקט צעדים כדי להבטיח שאף בית בעירו לא יעלה על גובה בית הכנסת. כאשר הבחין בבית כנסת עם בעיות מבניות, הוא הגיע עד כדי הצבת מיטתו בתוכו כדי להבטיח שיטפל בתיקונים הנדרשים, והסיר את מיטתו רק לאחר שווידא שהמבנה מצויד כראוי בגגות.
לקראת סוף חייו, ראה רב אשי את מלאך המוות בשוק. הוא ביקש דחייה של שלושים יום כדי לעיין בתלמוד שלו, ומלאך המוות הסכים. עם זאת, עם שובו של המלאך בסוף התקופה, ביקש רב אשי לדחות את המועד שוב, אך מלאך המוות הסביר שהגיע הזמן שבר נתן יקבל על עצמו את ההנהגה בישיבת פומבדיתא, והדגיש את הבלתי נמנעות של העברת השלטון.
רב אשי נישא לבתו של רמי בר אבא, וצאצאיו כללו את בנו ויורשו, מר בר רב אשי, המוכר גם בכינוי טביומי. היה לו בן נוסף, רב סמא בריה דרב אשי. בעוד שרש"י טוען שרב סמא נפטר בחיי רב אשי והותיר אחריו יתום, מקורות אחרים חולקים על כך, ומציעים שמותו של רב סמא התרחש לאחר מות אביו. לרב אשי הייתה גם בת שנישאה לאחר מותו, כאשר רבנא דאג להוצאות נישואיה מהירושה שהותירו אחיה מר בר רב אשי ויתומי רב סמא.
איך מגיעים:
באשר למקום הקבורה של אמורא רב אשי, הסברה היא שהקבר נמצא בהר שנאן שייח' עבאד. זהו שמו של ההר הגבוה שבאזור הרי נפתלי שבגליל העליון. על פסגת ההר עובר הגבול בין לבנון וישראל, וכאן ממוקם הקבר של אמורא רב אשי.