סומכוס, ברוריה ורבי נתן

סומכוס, הידוע גם כסומכוס בן יוסף, היה דמות בולטת בתקופת התנאים, שהיה תנא בדור החמישי. כתלמיד מובהק של רבי מאיר, יש לנו רק מספר מוגבל של תורותיו, מתוכן שתיים מיוחסות לרבי מאיר. הוראה בולטת אחת מסומכוס היא "כסף ספק – חולקין", המציגה דעה החולקת על הקונצנזוס של חכמים אחרים שחלקו על קבילותם של ראיות מסוימות. סומכוס, המוערך בשל יכולתו האינטלקטואלית בלימוד תורה, מצוטט כבעל היכולת לפרט ארבעים ושמונה היבטים שונים של טומאה וטהרה לכל פריט בהתאמה, כפי שסיפר רבי אבוה בשם רבי יוחנן. לאחר פטירתו של רבי מאיר, הצטרף סומכוס לשיעוריו של רבי יהודה, למרות היסוסו הראשוני של רבי יהודה לקבל את תלמידיו של רבי מאיר, שהיו ידועים כ"קנתרים". הוא החזיק בדעה בולטת על אחריות לנזקים שנגרמו על ידי צרורות שעמדה בניגוד לדעה הרווחת; הוא טען שיש לפצות על כל ההפסד ולא רק על חלק ממנו. ממורשתו, נרשם גם שהוא האמין שהארכת אמירת תפילת שמע תאריך את חייו. במסורת המתוארכת ל-1896, נאמר שמקום מנוחתו של סומכוס נמצא ליד קברו של רבי מאיר בעל הנס, לצד ברוריה ורבי נתן.

ברוריה

ברוריה, מלומדת נדירה בכתבי חז"ל, הייתה בת זמנם של התנאים בדור הרביעי במחצית השנייה של המאה ה-2 לספירה. היא הייתה בת זוגו של רבי מאיר וצאצאיתו של רבי חנינא בן תרדיון. למרות הוצאתם להורג של הוריה על ידי הרומאים ולכידת אחותה על לימוד תורה, ברוריה התמידה בעיסוקיה המלומדים. ברוּרְיָה נודעה בזכות מלומדותה העמוקה ויכולתה לתפוס במהירות חומר הלכתי ואגדי מורכב – דווח כי למדה שלוש מאות חוקים ביום אחד מהחכמים – היא זכתה לכבוד רב. תובנותיה היו מוערכות כל כך עד שרבי יהושע שיבח את תרומתה לוויכוח שכלל את רבי טרפון, והכיר בנקודת מבטה בביטוי "יפה אמרה ברוריה". השתתפותה הפעילה של ברוריה בשיח ההלכתי מתועדת בתוספתא, שם היא נראית חולקת על דעות אביה בנוגע לטוהרה טקסית, וזוכה לשבחים מרבי יהודה בן בבא. היא אף דגלה בשיטות יעילות יותר ללימוד תורה, ובפרט תיקנה את הרגלי הלימוד השקטים של תלמיד על ידי הדגשת החשיבות של לימוד בקול רם.

רבי נתן

רבי נתן, הידוע גם כרבי נתן הבבלי, היה תנא ממוצא בבלי והשתייך לדור הרביעי של התנאים. כתלמידו של רבי יהודה הנשיא, רבי נתן מיוחס לחיבור "מסכת אבות דרבי נתן", פירוט על "מסכת אבות". הוא הגיע לארץ ישראל בנעוריו, מאות שנים לאחר הלל הזקן, וכיהן כראש בית דין בסנהדרין של אושא, תחת הנהגתו של רבן שמעון בן גמליאל. נוכחותו במשנה מוגבלת, עם אזכורים רק בסוף מסכת ברכות ומסכת שקלים; עם זאת, שמו מופיע לעתים קרובות בתוך התוספתא. רבי נתן זכה למוניטין כמשפטן קפדן, הידוע בחקירותיו העמוקות בפסיקה משפטית.

איך מגיעים:

מאמינים כי מקומות המנוחה האחרונים של סומכוס, ברוריה ורבי נתן נמצאים בסביבת קבר רבי מאיר בעל הנס, השוכן בסמוך לחופי הכנרת, בשדרות אליעזר קפלן בטבריה הדרומית.

אולי תאהבו גם?

שמואל בן יהודה אבן תיבון

שמואל בן יהודה אבן תיבון (1150–1230) היה דמות משמעותית בפילוסופיה היהודית ובתרגום, והוא יליד לוניל שבפרובאנס, השוכנת בדרום צרפת. הוא היה צאצא של המתרגם המפורסם יהודה בן שאול אבן תיבון,

קרא עוד »

רמח"ל

רבי משה חיים לוצאטו, הידוע בכינוי רמח"ל, נולד בשנת 1707 בפדובה שבאיטליה ונפטר בשנת 1746 במה שהיום היא ישראל. הוא נטמן בטבריה, וחולק את הקרקע הקדושה עם רבי עקיבא. במהלך

קרא עוד »

רבי ירמיה

רבי ירמיה היה דמות בולטת בין האמוראים בדור הרביעי בארץ ישראל. במקור מבבל, הוא היגר לארץ ישראל בצעירותו. שם היה תלמיד של תלמידי רבי יוחנן, ובמיוחד של רבי זירא. רבי

קרא עוד »